• ERASMUS+

• CZWARTEK (jedenasty dzień pobytu)

Wszystko co dobre, szybko się kończy i nasz pobyt w przepięknym kraju śródziemnomorskim dobiega końca... Dziś odwiedziliśmy uczniów ze szkoły partnerskiej w Leptokarii. Ostatnia wizyta u naszych rówieśników stałą się szansą nie tylko poznania kultury tego słonecznego kraju, ale także wypromowania naszego regionu i naszej szkoły. Wyświetliliśmy prezentację multimedialną, dzięki której mogliśmy pokazać, jak wygląda edukacja w Polsce i szkoła, w której się uczymy. Prezentację opatrzyliśmy komentarzem w języku angielskim. Na zakończenie ruszyliśmy do wspólnej zabawy, tańczyliśmy ludowy grecki taniec i belgijkę.

W godzinach popołudniowych uczestniczyliśmy w spotkaniu pożegnalnym. Był to dobry czas podsumowania. Spędziliśmy go w dobrej atmosferze w obecności wszystkich tych, którzy przez cały nasz pobyt czuwali nad tym, by nikomu niczego nie brakowało. Chcieliśmy skorzystać z niepowtarzalnej okazji i wcieliliśmy się w rolę bogów greckich... zabawa była przednia! Niektórzy z nas korzystając ze wspaniałej pogody po raz ostatni postanowili skorzystać z kąpieli, inni wykorzystali czas na łowienie ryb.

Co wynieśliśmy z pobytu z niezwykle malowniczej Grecji? Każdy coś innego, bo każdy z nas przyjechał z własnymi oczekiwaniami. Bez wątpienia wielokrotnie występowaliśmy w roli dziennikarzy, by przeprowadzać wywiady, tworzyć newsy, szukać dobrych ujęć do budowania bazy zdjęć... Za każdym razem przełamywaliśmy własne bariery, by komunikować się w języku angielskim i nawiązywać konwersację z Grekami. Otrzymaliśmy też porządną dawkę wiedzy z zakresu bezpieczeństwa w sieci i technologii informacyjno-komunikacyjnej. Kompetencje te zdobywaliśmy w komfortowych warunkach i w obecności otwartych, sympatycznych ludzi. Ale to nie wszystko... podziwialiśmy niewyobrażalne widoki Riwiery Olimpijskiej, dostrzegaliśmy obecność greckiego ducha w przypadkowo zauważonej rzeźbie, cytacie i obiekcie kulturalnym. Traktowaliśmy to, jako urywek rozmowy prowadzonej z przodkami. Mówi się o greckiej naturze, że w swobodny i naturalny sposób łączy pierwiastek boski z ziemskim, a stworzony przez Greków model życia jawi się, jako wzorzec zrównoważenia i balansu... Doświadczyliśmy tego biorąc udział w dwóch fakultatywnych wycieczkach (Meteory, Wyspa Skiathos). Są to wartości dodane. Jak pisał C.K.Norwid „Nie sama historia jest historią, ale i urobione o niej pojęcie”.

• ERASMUS+

• ŚRODA (dziesiąty dzień pobytu)

Środa upłynęła nam pod znakiem zabawy: wybraliśmy się na wyspę Skiathos, w archipelagu Sporady Północne, w Zatoce Pegazytyjskiej na Morzu Egejckim. Podczas rejsu, zanim kapitan Panagiotis zachęcił nas do zabawy, obserwowaliśmy liczne wyspy. Zachwyciła nas magiczna Wyspa Trikeri. Po drugiej zaś stronie widzieliśmy znacznie od niej większą Eubeę. Zaskoczyło nas, jak Zatoka Pegazytyjska niepostrzeżenie staje się otwartym morzem. Zabawa na statku to nie tylko tańce – okazało się, że w momencie wypływania z portu, niespodziankę sprawiły nam delfiny. Płynąc przez kilka minut wzdłuż obu burt, dostarczyły okazji do zachwytu, radości i podziwu. Nie było nikogo kto by nie filmował tych pięknych ssaków.

Wkrótce nastąpił kulminacyjny moment: Kapitan Panagiotis wraz załogą zaprezentowali nam sirtaki, tradycyjny ludowy, grecki taniec. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że to od nas zależało powodzenie tej zabawy. Strofowani w humorystyczny sposób przez kapitana poddaliśmy się treningowi kroków i tanecznych ruchów. Udało nam się to doskonale – zabawa trwała w najlepsze przy dźwiękach greckiej muzyki.

Roztańczeni, rozbawieni ujrzeliśmy nagle niezwykły pejzaż. Przed nami wyłoniła się Wyspa Skiathos, a właściwie jej stolica o tej samej nazwie. Była to prawdziwa uczta dla naszych oczu: białe domki z niebieskimi okiennicami, meandrujące pośród miejskich wzgórz uliczki, ażurowe wieże kościołów, Stary i Nowy Port. Oszołomił nas ten pejzaż, więc dalej, poddając się ciekawości i intuicji ruszyliśmy, by zdobywać to niezwykłe miasteczko.

Na tym nie koniec naszych przygód, bo oto po powrocie na statek i półgodzinnej zaledwie podróży ujrzeliśmy coś zgoła innego, rozległą piaszczysta plażę Koukounaries. Piasek mienił się drobinkami miki, która przypominała brokat. Kąpiel w pełnym słońcu była świetnym relaksem po kilkugodzinnym zwiedzaniu miasta. Powrót do portu Achillio minął bardzo szybko podczas dyskoteki na statku w rytm znanych przebojów. Choć wycieczka miała miejsce w dzień powszedni, dla nas był on dniem niezwykłej przygody i niedającej się zapomnieć zabawy.

• ERASMUS+

• WTOREK (dziewiąty dzień pobytu)

Grecy to przyjaźni i życzliwi ludzie, mogliśmy się o tym przekonać, goszcząc w partnerskiej szkole w Leptokarii. Zaoferowano nam tu wyjątkowo ciekawe doświadczenia kulturowe, ale też stworzono absolutnie najlepsze warunki, by doskonalić swoje kompetencje komunikacyjne. Okazją do tego była wspólna zabawa na świeżym powietrzu i gra w siatkówkę oraz koszykówkę.

Nawiązaliśmy nowe znajomości, mieliśmy także niewątpliwie okazję zobaczyć, jak wygląda życie uczniowskie naszych greckich rówieśników.

Wizyta w partnerskiej szkole stała się też szansą nie tylko zapoznania się z kulturą tego słonecznego kraju, ale także wypromowania naszego regionu.

Chętnie skorzystaliśmy też z możliwości odwiedzenia miejskiego targu, by zakupić pamiątki.

Nie mniej ciekawą okazała się wycieczka do miejscowości Neoi Poroi, podczas której wzięliśmy po raz kolejny udział w „grze miejskiej”. I znowu była to szansa na podszlifowanie języka angielskiego. Nagrodą dla wszystkich było zjedzenie pysznych lodów.

Kolejny raz przekonaliśmy się, że Grecy to otwarci i sympatyczni ludzie i mimo iż różnią się nasze kultury, to jednak jesteśmy w stanie znaleźć wspólne tematy i dobrze spędzić czas.

• ERASMUS+

• PONIEDZIAŁEK (ósmy dzień pobytu)

Drugi tydzień naszego pobytu w Grecji rozpoczęliśmy od udziału w szkoleniu w centrum OES, które oczywiście w języku angielskim poprowadził pan Christos. Była to doskonała okazja, by skatalogować zebrane do tej pory zdjęcia, zaopatrzyć je w tytuły i nadać opisy. Prezentacje multimedialne, tworzone w programie Canva, posłużą nam jako pamiątka z pobytu w tym słonecznym, bogatym w tradycje kraju śródziemnomorskim. I tym razem mieliśmy możliwość poszerzenia swoich kompetencji w zakresie technologii informatycznych.

Niewielkie nadmorskie miejscowości greckie mają swój niepowtarzalny charakter, a każde z nich oferuje odmienną atmosferę. Tym razem pojechaliśmy do Platamonas, gdzie według tradycyjnych wzorców greckich wzniesiono Kościół św. Konstantego i Heleny.

Spacer krętymi uliczkami, wszechobecna cisza i zapachy lasu sprawiły, że można było oddać się tam pełnej regeneracji. W zacisznym nadmorskim zaułku udało nam się napotkać polskiego celebrytę – rapera Matę (Michała Matczaka).

• ERASMUS+

• NIEDZIELA (siódmy dzień pobytu)

Religia w Grecji jest jedną z najważniejszych wartości narodu, która przetrwała stulecia i jest elementem tożsamości narodowej Greków. Namacalnym dowodem na silny związek Greków ze swoją religią jest z pewnością mnogość przydrożnych kapliczek. Niedzielne przedpołudnie spędziliśmy w drodze. Jej celem było zwiedzanie Athos – Świętej Góry w Grecji, zamieszkanej przez mnichów greckiego kościoła ortodoksyjnego. W trakcie podróży w kierunku Półwyspu Chalkidiki z pokładu autokaru obserwowaliśmy żyzne ziemie Tesalii, bogate m.in. w plantacje bawełny, czy rozciągające się po horyzont ogrody oliwne. Przejeżdżaliśmy przez ciekawe pod względem architektonicznym miasto Larisa, to trzecia, co do wielkości aglomeracja Grecji. Świadomość, że to tu urodził się Achilles, to w tym miejscu jest grób Hipokratesa, a Aleksander Wielki formował swą armię potęgowała wrażenie. W atmosferze oczekiwania i przywoływanych przez pana Krzysztofa, naszego rezydenta, niezwykłych ciekawostek dotarliśmy do Meteorów – ósmego greckiego cudu. Widok i zwiedzanie zawieszonych między ziemią a niebem tajemniczych klasztorów, zrobiły na nas piorunujące wrażenie i dostarczyło niesamowitych doznań. Mieliśmy także prelekcję dotyczącą pisania ikon.

• SOBOTA (szósty dzień pobytu)

Mówi się, że każdy, kto odwiedza Rivierę Olimpijską, a dokładnie rzecz ujmując Region Pieria, powinien zobaczyć miejscowość Litochoro (zwany przez naszych rodaków greckim Zakopanym). Największą jego atrakcją jest Wąwóz Enipeas. Spacer wzdłuż rzeki dał nam możliwość obcowania z naturą: strome skalne ściany porośnięte roślinnością, na każdym kroku niezwykłe widoki, m.in. szczyt Olimpu, na którym wg. mitologii zasiadali greccy bogowie. Na koniec niezwykła atrakcja: wodospad i dwa niewielkie jeziorka (wg wierzeń to wanna Afrodyty - bogini miłości). Wąwóz i otaczające go łąki porośnięte są ziołami takimi jak: gojnik, oregano, tymianek, wykorzystywane w greckiej kuchni.

Popołudnie spędziliśmy na plaży. Wieczorem wzięliśmy udział w koncercie piosenek „eurowizyjnych” w wykonaniu naszych uczniów.

• ERASMUS+

• PIĄTEK (piąty dzień pobytu)

Grecja to nie tylko kraj tysiąca wysp i gór, słynie też z różnorodnej i smacznej kuchni.

Do przygotowania tradycyjnych dań wykorzystuje się głównie lokalne składniki takie jak: owoce morza, bakłażany, pomidory, cytryny, oliwę z oliwek, różne rodzaje ryb i mięs. Wszystko to jest przede wszystkim świeże, na wyciągnięcie ręki. Ciekawym doświadczeniem okazała się wycieczka na targ do malowniczej miejscowości Neoi Poroi. Mówi się, że Grecy kochają jeść i kochają karmić innych. Możemy się o tym przekonać w naszej hotelowej stołówce. Codziennie czekają na nas wspaniałe przysmaki lokalnej kuchni: tzatziki, souwlaki, moussaka i inne.

Wyjątkowym wydarzeniem okazała się też wizyta w greckiej szkole w Leptokarii. Spotkanie było okazją, by porównać systemy edukacji i poznać rówieśników. Nawiązując konwersję uczniowie podszkolili swoje umiejętności językowe.

Zwiedziliśmy też ruiny zamku w Platamonas. To twierdza wzniesiona w XI wieku przez Krzyżowców. Nic nie jest w stanie opisać wrażenia, jakie robi widok z murów obronnych na mityczną siedzibę bogów greckich z jednej strony i malownicze wybrzeże Morza Egejskiego z drugiej strony...

• DZIEŃ KREATYWNOŚCI.

• Kropki duże, średnie, małe

Wszystkie kropki są wspaniałe...

Uczniowie naszej szkoły świętowali Dzień kreatywności :)

• ERASMUS+

• CZWARTEK (czwarty dzień pobytu)

Pozytywne nastawienie i dobry nastrój to klucz do udanego dnia. Z takim podejściem udaliśmy się do ośrodka szkoleniowego, by wziąć udział w kolejnych warsztatach tematycznych „Greek culture end history”. Mogliśmy kolejny już raz przekonać się, jak niezwykła jest Grecja. W trakcie spotkania otrzymaliśmy sporą dawkę informacji na temat tego śródziemnomorskiego kraju i jego mieszkańców. Szkolenie w języku angielskim poprowadziła Greczynka Katią.

Skorzystaliśmy też z kąpieli morskiej.

W godzinach popołudnowych udaliśmy się do przepięknej miejscowości położonej w masywie Olimpu – Starego Panteleimona. Wizyta w greckiej wiosce okazała się przygodą nie do zapomnienia. Dzięki zachowanym elementom tradycyjnej architektury i stylu budownictwa, mogliśmy zobaczyć autentyczne przykłady życia minionych lat. Niecodziennym doświadczeniem okazała się degustacja lokalnych miodów. Mogliśmy też zakupić pamiątki.

• ERASMUS+

• ŚRODA (trzeci dzień pobytu)

Mówi się o Grekach, że umieją znaleźć „złoty środek” w życiu. To przydatna umiejętność w każdej dziedzinie. Niezwykle cennym doświadczeniem okazało się nasze uczestnictwo w szkoleniu z cyberbullyingu. Możliwość korzystania z TIK to dobrodziejstwo naszych czasów. Należy jednak zachować umiar... Zajęcia poprowadził Grek, pan Jorgos, który przypominał nam zasady bezpiecznego zachowania w sieci. Poznając formy cyberprzemocy dowiedzieliśmy się, jak im przeciwdziałać. Udział w szkoleniu był też okazją, by doskonalić umiejętności komunikacyjne w j.angielskim.

Z prawdziwą przyjemnością odwiedziliśmy kolejne greckie miasteczko Skotina usytuowane wzdłuż linii brzegowej Morza Egejskiego. Tam plażowaliśmy i kąpaliśmy się. Podczas krótkiego spaceru podziwialiśmy przepiękne widoki Riwiery Olimpijskiej.

Gościliśmy także w kawiarni Gallaria mieszczącej się w tunelu kolejowym. To wyjątkowo klimatyczne miejsce do odpoczynku.

Wieczorem braliśmy udział w zabawach integracyjnych. Naszym zadaniem było przygotowanie newsa na wylosowany temat w kilkuosobowych zespołach. Wykazaliśmy się kreatywnością i inwencją... Był news... był taniec... był śpiew...

• WTOREK (drugi dzień )

Kolejny słoneczny dzień rozpoczęliśmy pełni entuzjazmu i dobrej energii... Przed południem udaliśmy się do malowniczo położonej miejscowości Platamonas. Podczas „gry miejskiej”, polegającej na wyszukiwaniu w miasteczku konkretnych miejsc i przedmiotów, mięliśmy możliwość wykazania się umiejętnościami dziennikarskimi i językowym. Udało nam się przeprowadzić wywiady z rodowitymi Grekami posługując się językiem angielskim.

Przekonaliśmy się także, iż Grecy to otwarci i gościnni ludzie. Jaka jest Grecja? Bogata tradycja i kultura, mieszkańcy przyjaźnie nastawieni, pyszne, różnorodne jedzenie.

Punktem kulminacyjnym popołudniowej wyprawy było spotkanie z panem Christosem i nauka kroków ludowego tańca greckiego na scenie miejscowego amfiteatru.

W godzinach popołudniowych pojechaliśmy do niewielkiej miejscowości Aegani. Grecy to w większości wyznawcy kościoła ortodoksyjnego i taki właśnie obiekt kultu religijnego mogliśmy zobaczyć.

Mieliśmy też okazję po raz pierwszy skorzystać z morskiej kąpieli na platamońskiej plaży.

• ERASMUS + ... nasze działania (w tym miejscu będziecie mogli zobaczyć co ciekawego dzieje się podczas naszego pobytu.)

• PONIEDZIAŁEK (pierwszy dzień pobytu)

Po zakwaterowaniu, postanowiliśmy zapoznać się z otaczającym nas terenem. Korzystając z pięknego wieczoru postanowiliśmy pospacerować wzdłuż plaży. Spędziliśmy razem czas na wspólnych zabawach.

Nasza droga wiodła przez kilka ciekawych krajów europejskich: Słowację, Węgry, Serbię, Macedonię ... i w końcu dotarliśmy do słonecznej Grecji. Zostaliśmy ciepło powitani w uroczym nadmorskim hotelu Golden Sun w miejscowości Nea Masangala, z którego roztaczają się przepiękne widoki na Morze Egejskie i Masyw Olimpu.

Jesteśmy pod opieką wykwalifikowanej kadry, w tym pań rezydentek, które przekazały nam pakiet niezbędnych informacji związanych z pobytem, tak, by był on efektywny, bezpieczny i przyjemny.

Podróż przebiegła sprawnie i w komfortowych warunkach, czas się nie dłużył. Poznaliśmy naszych współuczestników - uczniów szkoły z Petrykoz. Czas umilała nam i opowiadała wiele ciekawostek Pani Magda - pilotka naszej grupy.

• DZIEŃ DZIECKA!!!

• 8 września w godzinach 10.00-15.00 zapraszamy na uroczyste obchody DNIA DZIECKA.

świetlica szkolna pracuje w godzinach 7.00-16.00

• BELEŃ `2023 - rekonstrukcja bitwy

• Kontynuując współpracę szkoły z Towarzystwem Przyjaciół Zduńskiej Woli nasi uczniowie po raz kolejny wzięli udział w uroczystościach oraz rekonstrukcji bitwy pod Beleniem. Za zaangażowanie dziękujemy Zosi Płatek, Zosi Kiedrowskiej, Kajetanowi Teodorczykowi, Antoniemu Walocha i Weronice Kiedrowskiej (absolwentce). Za pracę na rzecz TPZW dziękujemy paniom A.Stobieckiej, R.Walocha i I.Kołodziejczyk. Panu J.Stulczewskiemu (prezesowi TPZW) bardzo dziękujemy za zaproszenie do udziału w tym niesamowitym wydarzeniu i prawdziwej lekcji historii.